วันอาทิตย์ที่ 8 มิถุนายน พ.ศ. 2557

การตอบข้อซักถาม (Handling Questions)

การตอบข้อซักถาม
(Handling Questions)

ในระหว่างการนำเสนอนั้นผู้ฟังอาจเกิดข้อสงสัยเกี่ยวกับประเด็นต่างๆขึ้น ผู้บรรยายจึงควรจะเตรียมตัวรับมือกับการซักถามที่อาจเกิดขึ้นโดยเลือกใช้คำพูดที่เหมาะสมกับแต่ละสถานการณ์

การให้ซักถามได้ระหว่างการนำเสนอ
·       - If you have any questions during my talk, please stop me and ask.
·       - If there is any questions, please feel free to (stop me and) ask.
·       - Please stop me at any time if you have any questions.
·       - I’ll be happy to answer any questions that you may have during the talk/presentation.

การขอให้ซักถามหลังจากการนำเสนอสิ้นสุดแล้ว
·       - If you have any questions (during my talk), please ask me at the end of the presentation.
·       - I’ll be happy to answer any questions at the end of my presentation.
·       - If you have any questions, I’d be pleased to answer them after the presentation.
·       - Can I ask you to hold any questions you may have until the end of my presentation?
·       - Please hold any questions you may have until the end of my presentation.
·       - I would welcome any questions/comments at the end of the presentation.

การเริ่มตอบข้อซักถาม
·       - Now, I’d be happy to answer any questions (you may have about my presentation).
·       - If you have any questions, I’d be pleased to answer them (now).
·       - I would welcome any comments/questions.
·       - Are there any questions?

เมื่อไม่เข้าใจหรือไม่ได้ยินคำถาม
·       - I’m sorry, could you speak a little slower, please?
·       - Could you repeat your question, please?
·       - Let me make sure I get/understand your questions (correctly), are you asking (that/about) ...?
·       - I’m sorry, I’m not sure I understand. Is your question ...?
·       - I’m sorry, could you speak a little louder, please?

ก่อนตอบคำถามที่ไม่ได้เตรียมตัวมาล่วงหน้า
·       - I’m glad you asked that questions.
·       - That’s a good question.
·       - Thanks for asking me about that.

หลังจากตอบข้อซักถามแล้ว
·       - Are there any other questions?
·       - Does that answer your question?
·       - I hope that answers your question.

เมื่อไม่สามารถให้คำตอบหรือข้อมูลได้
·       - I’m sorry, I don’t have that information with me. I can try and get it to you later, if you like.
·       - I’m sorry, I don’t know the answer to that question at this time.
·       - I’m sorry, I don’t think we have enough time to get into that now, can we discuss/talk about it later?
·       - I’m sorry, that information is confidential.
·       - I’m sorry, I’m not in a position to discuss that issue/problem/etc.
·       - I’m sorry, I’m not permitted to give you that information.

เมื่อไม่มีผู้ถามคำถาม
·       - If you have no questions. I’ll finish there.
·       - If there are no questions, I’ll finish there.

เมื่อหมดเวลาในการนำเสนอ
·       - I’m afraid that’s all the time we have.
·       - I’m sorry (to say) that we’ve run out of time.

ในตอนท้ายสุด ผู้นำเสนอหรือผู้บรรยายควรกล่าวขอบคุณผู้ฟังด้วยคำพูดใดคำพูดหนึ่งต่อไปนี้
·       - Thank you (very much).
·       - Thank you for listening.
·       - Thank you for your attention.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น